Cel programu „judo w szkole”
Celem programu „Judo w szkole” jest upowszechnianie judo w szkołach podstawowych. Program „Judo w szkole” składa się z trzech „podprogramów” składowych:
Mini Judo – sprawny start
UKEMI – szkoła bezpiecznego upadania
Judo w szkole
Takie ułożenie składowych programu pozwala na budowanie ścieżki rozwoju i szkolenia – dzieci o niższej sprawności mogą rozpocząć zabawę z judo w programie Mini Judo a potem, w kolejnym kroku kontynuować zajęcia w programie UKEMI by następnie przejść na poziom programu „Judo w szkole”. Analogicznie dzieci o wyższej sprawności mogą rozpocząć od programu UKEMI i potem ćwiczyć w programie „Judo w szkole”.
Rekomendacje
Aktualne rekomendacje PTMS
dr Radosław Górski
Prezentacja oraz artykuł dotyczący kryteriów wiekowych.
– Prezentacja: dokument w formacie PDF (3,5MB)
– Artykuł: dokument w formacie PDF (135 KB)
dr Marcin Łuszczyk
Rekomendacja Judo – Łagodna Droga. Dotyczy zajęć judo dedykowanych dzieciom w wieku 6-9 roku życia.
Andrzej Rybak
Trener Judo Dzieci
Skategoryzowane umiejętności i cechy trenera judo dzieci.
Zadania zawodowe
- zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach judo jak największej grupy zainteresowanych,
- planowanie i organizowanie procesu treningowego w judo adekwatnie do zadań etapu wszechstronnego,
- prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych,
- wstępne diagnozowanie do uczestnictwa w judo,
- kształtowanie postaw prospołecznych, prozdrowotnych i pro sportowych.
Profil
Wiedza
- Zna zadania zawodowe, zakres odpowiedzialności, uwarunkowania prawne pracy trenera na wszechstronnym etapie szkolenia sportowego.
- Zna specyfikę i przepisy stosowane w judo.
- Zna zasady planowania i organizowania szkolenia na etapie wszechstronnym.
- Prowadzi zajęcia sportowe w oparciu o podstawową wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu.
- Zna typowe metody i środki poprawiające sprawność fizyczną adekwatne do rozwoju biologicznego uczestnika sportu i zadań etapu wszechstronnego.
- Opisuje technikę typowych ćwiczeń judo stosowanych we współzawodnictwie dzieci.
- Zna podstawowe metody i narzędzia diagnozowania oraz oceniania sprawności fizycznej w judo.
- Definiuje rolę i zadania współzawodnictwa na wszechstronnym etapie szkolenia.
- Wie jak kształtować postawy i rozwijać motywację do uczestnictwa w judo.
- Zna podstawowe zasady organizowania przedsięwzięć sportowych w judo.
- Zna przepisy BHP.
- Zna i wyjaśnia zadania pracy dydaktyczno-wychowawczej w sporcie dzieci.
Umiejętności
- Planuje i organizuje szkolenie na wszechstronnym etapie w judo.
- Rozpoznaje i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w procesie treningowym na etapie wszechstronnym.
- Korzysta z metod i środków treningu adekwatnych do potrzeb, zainteresowań dziecka i zadań wszechstronnego etapu szkolenia w judo.
- Prowadzi podstawową dokumentację związaną z uczestnictwem w procesie treningowym.
- Objaśnia, demonstruje i naucza techniki judo.
- Wstępnie diagnozuje i ocenia predyspozycje dzieci do osiągania wysokich wyników w judo.
- Bieżąco i okresowo monitoruje sprawność fizyczną dzieci.
- Dostosowuje poziom współzawodnictwa do potrzeb rozwojowych i społecznych wynikających z uczestnictwa w sporcie.
- Wzbudza motywację i kształtuje zainteresowanie do uczestnictwa w judo.
- Posiada umiejętność komunikacji interpersonalnej w relacji trener-dziecko i trener-rodzic.
- Organizuje małe przedsięwzięcia sportowe w judo.
- Potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej.
Kompetencje społeczne
- Dba o swoją sprawność fizyczną niezbędną do prawidłowego demonstrowania podstawowych ćwiczeń w judo.
- Rozwiązuje samodzielnie typowe problemy zawodowe.
- Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
- Promuje zasadę fair play.
- Stymuluje podopiecznych do współpracy w grupie.
- Kształtuje potrzebę dbałości o edukację dzieci.
- Śledzi trendy rozwojowe w obrębie judo.